Oamk Journal

Oulun ammattikorkeakoulun julkaisuja

Näönkuntoutusohjauksen erityispiirteenä ovat yksilöllisyys ja oman työn kehittäminen Artikkeli


12.4.2024 - Thallinger Miia-Christina, Savolainen Merja, Tervasoff Päivi

Näkövammaisten liitto myönsi apurahan Thallingerin ja Ruskon näönkuntoutusohjauksen erityispiirteisiin liittyvään opinnäytetyöhön, jossa tutkittiin näönkuntoutusohjauksen erityispiirteitä vuorovaikutuksessa ja arjen toimintakyvyn tukemisessa työntekijöiden näkökulmasta. Tätä varten haastateltiin viittä Näkövammaisten liiton Kuntoutus-Iiriksen työntekijää. Arti...

Positiivisen psykologisen pääoman merkitys muuttuvassa maailmassa Artikkeli


8.4.2024 - Wenström Sanna

Maailma muuttuu ennenäkemättömällä vauhdilla, ja tulevaisuus on monilta osin vaikeasti ennustettavaa. Globaalit kriisit haastavat sekä yksilöiden hyvinvointia että yritysten kilpailukykyä. Ratkaisuna peräänkuulutetaan muutoskyvykkyyttä, mutta mitä se oikein tarkoittaa ja miten sitä voi kehittää? Tässä artikkelissa yksilöiden muutoskyvykkyyttä lähestytään positii...

Hybridiopetuksen ja -oppimisen mallit Oulun ammattikorkeakoulussa Artikkeli


27.3.2024 - Länsitie Janne, Pakanen Lotta, Alakiuttu Tapani

Oulun ammattikorkeakoulussa käytetään monipuolisesti hybridiopetuksen teknisiä ratkaisuja ja niihin liittyviä pedagogisia malleja. HOPEDI-hankkeen tavoitteena on ollut kehittää työelämälähtöisiä ratkaisuja hybridiopetukseen ja -oppimiseen yhdessä sidosryhmien kanssa. Tässä artikkelissa käsitellään erilaisia Oamkissa käytössä olleita hybridiopetuksen malleja ja es...

Työhyvinvoinnin johtaminen on lähijohtajan keskeinen kompetenssi Artikkeli


26.3.2024 - Jalonen Päivi, Kajula Outi, Päätalo Kati

Sosiaali- ja terveysalan lähijohtajan osaamiseen kohdistuu paljon vaatimuksia laajassa ja jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Työhyvinvoinnin johtaminen on yksi lähijohtajan kompetensseista. Lähijohtajalta odotetaan taitoa johtaa työhyvinvointia strategisesti, ennakoivasti ja tulevaisuusorientoituneesti. Ennakoiva työhyvinvoinnin johtaminen perustuu palvelevaan johta...

Arkkitehtuuri voi aiheuttaa urbaania stressiä – aivot kaipaavat takaisin luontoon Artikkeli


25.3.2024 - Rasmussen Tanja, Tolonen Kai

Nykyinen kaupunkiympäristö ei tue ihmisen sisäänrakennettua tarvetta luontoyhteyteen. Virikkeetön arkkitehtuuri voi kuormittaa kaupunkilaisia ja altistaa krooniselle stressille. Ongelma on maailmanlaajuinen. Yhtenä ratkaisuna on käyttää rakennusten julkisivuissa enemmän luonnonmukaisia elementtejä. Yli puolet maa...

Hyvinvoinnin digitaaliset ratkaisut -tutkinto-ohjelma (YAMK) mahdollistaa tiimioppimisen ja yritysyhteistyön Artikkeli


22.3.2024 - Kajula Outi, Hekkala Antti, Elo Satu

Digitalisaatio edellyttää sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiltä erityisosaamisvalmiuksia tunnistaa digitalisaatioon liittyviä kehittämis- ja uudistamistarpeita sekä käyttöönottaa ja arvioida näiden ratkaisujen ja palveluiden vaikutuksia. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Hyvinvoinnin digitaaliset ratkaisut -tutkinto-ohjelma (YAMK) vastaa tähän muuttuvaan työelämän...

Opettajatuutori tukee opinnoissa edistymistä Artikkeli


18.3.2024 - Mäenpää Kati, Saarinen Susanna

Opettajatuutori on ammattikorkeakouluopinnoissa opiskelijalle tärkeä ja samalla lähin yhteyshenkilö opintoihin liittyvissä kysymyksissä. Saadakseen valmiudet tuutorointitehtävään opettajille järjestetään opettajatuutorikoulusta. Tässä artikkelissa kuvataan Oulun ammattikorkeakoulun opettajatuutorointia ja siihen valmentavaa opettajatuutoroinnin peruskoulutusta....

Ohjauksen ja oppimisen tuen yhteiskehittämistä Oamkin tutkinto-ohjelmissa Artikkeli


15.3.2024 - Toiviainen Elina, Laajala Tiina, Hiltunen Pirjo

Oulun ammattikorkeakoulussa aloitettiin vuonna 2023 ohjauksen ja oppimisen tuen kehittämiseen tähtäävä prosessi yhdeksässä tutkinto-ohjelmassa. Osuvaksi nimetty kehittämisprosessi on tarvepohjainen, sillä viime vuosina opiskelijoiden moniammatillisessa ohjauksessa on havaittu haasteita ja kuormitusta. Osuvassa pyritään parantamaan ja yhtenäistämään opetus- ja ohjaushenk...

Ammatillisten opettajien kaksoisammatillisuus jatkuvan oppimisen lähtökohtana Artikkeli


1.3.2024 - Kilja Päivi, Mäntykangas Ulla

Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajien työtä kuvaa kaksoisammatillisuus. Opettajien vahva ammatillinen identiteetti koostuu oman substanssialan osaamisen ja pedagogisen osaamisen vuoropuhelusta. Yhteiskunnan ja työelämän muutokset sekä ammatillisen koulutuksen reformi ovat vaikuttaneet opettajien työnkuvaan ja lisänneet tarvetta jatkuvalle oppimiselle....

Hevosklinikkakokonaisuuden suunnittelussa tilan ja tarpeiden yhteensovittaminen on tärkeää Artikkeli


28.2.2024 - Riikola Henna-Maria, Tolonen Kai

Hevosklinikka ja -tallirakentamisessa törmätään usein rakennussuunnittelullisesti heikkoihin kokonaisuuksiin. Rakennukset ovat muodoltaan hallimaisia elementtiratkaisuja, joissa tilat on toteutettu laissa esiintyvin vähimmäisvaatimuksin ahtaiksi ja laitosmaisiksi. Huono tilasuunnittelu ammattiympäristössä on työturvallisuusriski. Tarvitaankin keinoja, joilla voidaan vaikutta...

Lapsiperheköyhyys haastaa hyvinvointia Artikkeli


23.2.2024 - Goman Outi, Liikanen Sanna-Liisa

Lapsiperheköyhyys on arkea monissa perheissä myös Pohjois-Pohjanmaalla. Lapsuuden perheessä koettu taloudellinen niukkuus on riski hyvinvoinnille, ja sillä on tutkimusten mukaan kauaskantoisia vaikutuksia. Millaisin keinoin lapsiperheköyhyyttä voidaan poistaa? Artikkeli on jatkoa HOP − Hyvinvointia, osallisuutta ja pärjäämistä -hankkeen julkaisuille....

Menestystarinana kestävän matkailun osaamismerkit Artikkeli


19.2.2024 - Pakanen Lotta

Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) koordinoi Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpan hanketta, jossa luodaan digitaalinen osaamismerkistö tunnistamaan ja tunnustamaan matkailualalla työskentelevien henkilöiden osaamista. Oamkin erityisenä tehtävänä hankkeessa on toimia osaamismerkkiasiantuntijana ja edelleen vahvistaa Oamkin roolia valtakunnallisten osaamismerkist...

Korkeakoulupedagogiikkaa kehitetään verkostoissa Artikkeli


7.2.2024 - Alaniska Hanna, Maikkola Merja, Spets Hanna

Korkeakoulupedagogiikan kehittäminen on koonnut yhteen eri toimijoita jo 1990-luvulta lähtien. Tässä artikkelissa kerrotaan historiallisesta Peda-forum-verkostosta ja esitellään nykyisiä molempien korkeakoulusektorien yhteisiä korkeakoulupedagogiikan verkostoja. Korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien KouKe-verkosto edistää aktiivisesti korkeakoulupedagogiikkaa ...

Onnistuneessa oppimisen ohjauksessa keskeistä on opettajan ja työpaikkaohjaajan yhteistyö Artikkeli


26.1.2024 - Rahkala Anna-Kristiina, Posio Auli, Poranen Ulla-Maija, Niemelä Outi, Korento Kati

Työelämässä oppiminen on tiimityötä, jonka keskiössä ovat työpaikkaohjaajan, opettajan ja opiskelijan välinen vuorovaikutus ja yhteistyö. Artikkelissa kuvataan kolmessa eri oppilaitoksessa kehittämishankkeen aikana tehtyjä työelämässä oppimisen ohjauksen pilotointeja. Tavoitteena oli tukea erityistä ohjausta tarvitsevia opiskelijoita työelämäjaksoilla sekä kehitt...

Kliinisiin ohjeistuksiin sitoutuminen parantaa optometristien näöntutkimusten laatua glaukoomapotilaiden hoidossa Artikkeli


17.1.2024 - Saarikivi Outi, Säynäjäkangas Seija, Rantala Arja

Glaukoomaa eli silmänpainetautia sairastavien potilaiden määrä kasvaa Suomessa. Korkeammassa glaukoomariskissä olevien potilaiden tunnistaminen olisi mahdollistettavissa optometristeille kohdennetuilla kliinisillä ohjeistuksilla, joita Suomessa ei vielä ole. Kliiniset ohjeistukset voivat lisätä avokulmaglaukoomapotilaiden tunnistamista ja arvioimista, aikaistaa glaukoomapotil...

« Vanhemmat julkaisut



Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Satu Koho satu.koho@oamk.fi
ISSN 2737-0550

Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi


Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.

Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste


© 2024 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders NorenYlös ↑

Ohjeita kirjoittajalle