12.9.2023 - Spets Hanna, Alaniska Hanna, Maikkola Merja
Tässä artikkelissa esitellään open space yhtenä vertaisoppimisen menetelmänä ja kuvataan, kuinka menetelmää sovellettiin korkeakoulupedagogiikan kouluttajille ja kehittäjille suunnatussa seminaarissa. Perinteisestä seminaarista poiketen open spacessa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa seminaarin ohjelmaan, jakaa omaa osaamistaan ja osallistua itseä kiinnostaviin keskuste...
Ympäristöviisas viljelijä -hankkeessa kehitetty Ympäristökioski-sovellus julkaistiin joulukuussa 2022. Käyttöönottoon sisältyivät hosting-palvelujen kartoitus ja vertailu, virtuaalipalvelimen hankinta, palvelimen käyttöönotto ja sovelluksen käyttöönotto palvelimella. Sovelluksen julkaisusta tiedotti ProAgria Oulu. Käyttöönoton jälkeen käynnistyi sovelluksen ylläp...
1.9.2023 - Rantala Arja, Koivunen Kirsi, Pinola Satu, Karsikas Eevi, Junttila Taina
Korkeakoulujen opettajat ohjaavat tulevaisuuden osaajia ja vaikuttavat osaltaan siihen, millaista osaamista työelämä saa. Millaista osaamista itse korkeakouluopettajilla on ja mitä osaamista heiltä vaaditaan opetustyöhön? Oulun ammattikorkeakoulussa kartoitettiin sosiaali- ja terveysalan opettajien osaamista kattavalla osaamisen itsearviointimittarilla keväällä 2022. Tässä...
30.8.2023 - Päätalo Kati, Susipolku Riikkaelina, Saarnio Reetta
Kestävä aivoterveys -hankkeessa on rakennettu uusi ymmärrys työpaikan affektiivisesta ergonomiasta osana aivoterveellistä työtä. Affektiivinen ergonomia liittyy työn vuorovaikutus- ja tunneympäristöön, työn eettiseen kuormitukseen ja eettiseen organisaatiokulttuuriin. Näiden asioiden arviointia varten hankkeessa on kehitetty työpaikkojen käyttöön uusi työkalu: affekt...
30.8.2023 - Aine Raisa, Mäntykangas Ulla
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) sai hyvän kokonaisarvosanan erilaisten väyläopintojen kautta tutkinto-opiskelijaksi tulleilta. Tämä selvisi kyselyssä, jossa kartoitettiin tutkinto-opiskelijaksi tulleiden kokemuksia väyläopinnoista ja niiden hakuprosessista ja opinnoista. Lisätietoa kaivattiin korkeakouluopintojen sisällöistä, toteuttamistavoista, opiskelumenetelmistä ja o...
14.8.2023 - Vasala Anna, Tenno Tiiu
Artikkelissa pohditaan kielen saavutettavuutta ja keinoja sen lisäämiseksi opettajan ja opiskelijan välisessä keskustelussa. Kielellinen saavutettavuus kuuluu kognitiiviseen saavutettavuuteen ja tarkoittaa kielen selkeyttä ja ymmärrettävyyttä [1]. Kielellisellä saavutettavuudella pyritään siihen, että opiskelijan osaaminen ei jää kielellisten haasteiden varjoon....
11.8.2023 - Korkala Hannu, Mäntykangas Ulla
Tulevaisuuden työelämässä tarvitaan yhä enemmän yrittäjämäistä asennetta ja työnteon tapaa. Kokeilevassa ja yrittäjämäisessä tavassa tehdä työtä ihmisten vahvuudet ja potentiaalit saadaan paremmin käyttöön. Jokaisella kouluasteella opettajan yrittäjyyskasvatuksen osaaminen on lähtökohtana sille, miten hän tuo yrittäjyyttä esille opetuksessaan innostaen opisk...
9.8.2023 - Niemelä Sami
Ammattikorkeakouluille on nähtävissä merkittävä rooli innovaatiotoiminnassa ja uusien ratkaisujen kehittämisessä. Soveltavalla TKI-toiminnalla ja jatkuvan oppimisen tarjonnalla ammattikorkeakoulut voivat olla mukana takaamassa kestävää taloudellista kehittymistä. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman JATKUMO-hankkeen myötä Oulun ammattikorkeakoulu on yhdessä yhdek...
27.6.2023 - Mattila Outi, Hipp Kirsi, Koivunen Kirsi, Kukkola Annukka, Moisanen Kirsi, Niemistö Riku, Päätalo Kati, Rouhelo Anne, Sinkkonen Merja, Tikkanen Päivi
Kansallinen sosiaali- ja terveysalan johtamisen ja kehittämisen YAMK-koulutuksen verkosto perustettiin vuonna 2020. Sen yhdeksi tärkeimmäksi tavoitteeksi määriteltiin sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon johtamiskoulutuksen sisällöllinen kehittäminen verkostoyhteistyönä. Verkoston yhteistyönä yksi teemaryhmistä on tuottanut alustavan konsensuksen ...
26.6.2023 - Koivunen Kirsi, Rantala Arja, Pinola Satu, Sakko Susanna, Junttila Taina
Opetushenkilöstö ja heidän osaamisensa on korkeakoulujen tärkein voimavara, joka mahdollistaa koulutuksen olemassaolon ja strategian toteuttamisen. Opettajien osaaminen ansaitsee tulla tunnistetuksi ja tunnustetuksi. Tässä artikkelissa kuvataan Oulun ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan yksikön osaamisen johtamisen ja kehittämisen tiekartan suunnittelua ja toteutusta v...
22.6.2023 - Yli-Pyky Sanna, Saarnio Reetta, Rantala Arja
Sydän- ja verisuonitaudit ovat joukko sairauksia, jotka liittyvät sydämen tai verenkierron toiminnan heikkenemiseen tai häiriöihin. Potilaita hoidetaan lääkityksellä, jota tuetaan elintapaohjauksella. Joskus potilas tarvitsee avokirurgisen leikkauksen tai suonensisäisen eli endovaskulaarisen toimenpiteen. Näiden yhdistelmää kutsutaan hybriditoimenpiteeksi. Pohjois-Pohjanma...
22.6.2023 - Alaniska Hanna, Spets Hanna, Maikkola Merja
Cross-expertise mentorointi (CEM) on parhaimmillaan kahden asiantuntijan tasavertaista osaamisen vaihtamista, josta molemmat saavat uusia ideoita ja työkaluja omaan työskentelyynsä. Mentorointiprosessi motivoi ja antaa vertaistukea työarjen keskellä. Vertaisoppimista voidaan kutsua myös vertaismentoroinniksi [1]. Aiem...
21.6.2023 - Kajula Outi, Männistö Merja, Paalimäki-Paakki Karoliina, Päätalo Kati
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta on ammattikorkeakoulujen tärkeä tehtävä. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) TKI-toimintaa ja strategiaa tukien sosiaali- ja terveysalan yksikössä toimii neljä TKI-kärkeä. Kärjet vastaavat tämän hetken työelämän tarpeisiin sekä strategisiin linjauksiin. TKI-kärkien toiminta mahdollistaa osaamisen viestimisen sekä organisaati...
Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Satu Koho satu.koho@oamk.fi
ISSN 2737-0550
Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi
Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.
Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste
© 2023 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders Noren — Ylös ↑
Ohjeita kirjoittajalle