1.6.2023 - Hannula Manne, Hedström Heidi, Määttä Harri, Tuomaala Tomi, Nissinen Marja
Oulun ammattikorkeakoulun (Oamkin) Prinlab tutkii ja kehittää yhdessä 18 muun eurooppalaisen yhteistyökumppanin kanssa uudenlaista hyönteiskasvatuksen automaatiokokonaisuutta hyönteistiloille. Hankkeen tavoitteena on muun muassa kehittää ja pilotoida robotiikan ja automatisoinnin käyttöä niin, että hyönteisten kasvatuksesta saadaan kannattavaa ja sen valtavaa kasvupotenti...
24.5.2023 - Pinola Satu, Saarnio Reetta, Päätalo Kati
Siellä, missä on ihmisiä, on aina myös tunteita. Siksi myös jokaisella organisaatiolla on ainutlaatuinen tunnekulttuurinsa, joka muodostuu työyhteisön jäsenten kokemista tunteista ja työyhteisön kyvystä käsitellä ja suhtautua tunteisiin. Tunnekulttuuriin liittyy keskeisesti psykologinen turvallisuus, joka on tunnistettavissa jokaisen oikeudeksi ja on yhteydessä työhyvin...
23.5.2023 - Karppinen Paula
Maahanmuuttajille suunnatuissa SelkoDigi-koulutuksissa rakennettiin oppimisanalytiikkaa hyödyntävä digitaalinen oppimisympäristö Moodleen sekä helposti saavutettavaa opetusmateriaalia avoimeen verkkoon. Hankkeen tavoitteena oli vastata nopeasti digitalisoituvan ja monikulttuuristuvan yhteiskunnan haasteisiin. Suomi di...
17.5.2023 - Parkkila Tanja, Hammarén Mira, Jarva Erika, Koskimäki Minna, Männistö Merja, Aalto Markus, Kurttila Jukka, Kekkonen Markku, Hyvämäki Piia
DigiSote-ikä – Digiosaamista kaiken ikää sosiaali- ja terveysalalla -hankkeessa pilotoitiin terveydenhoitajaopiskelijoiden työelämäjaksolla käänteistä mentorointia. Käänteisellä mentoroinnilla tarkoitetaan sitä, että vähemmän kokenut tai nuorempi henkilö toimii mentorina kokeneemmalle tai vanhemmalle henkilölle. Tässä pilotissa sote-opiskelijat toimivat mentorein...
17.5.2023 - Kuoksa Kati, Gallén Tiina
Strategiaprosessit kehittyvät osallistavammaksi ja inhimillisemmäksi, jolloin henkilöstö on avainasemassa strategian tavoitteiden asettamisessa ja toteutumisessa. Osallistumalla strategiatyöhön henkilöstö tuntee organisaation tavoitteet paremmin ja tietää, miten voi auttaa tavoitteiden toteutumisessa henkilökohtaisella panoksellaan. Strategiatyöhön osallistamisesta on mon...
Hiphop-kenttä on kulttuurinen kenttä, josta tanssitaiteen ammattilaisuus on olemassa oleva mutta pieni osa. Ilman sosiaalista näkökulmaa hiphop-tanssi on vaillinaista, jos sitä voidaan edes kutsua hiphopiksi. Siksi myös sen opetuksessa kommunikaation ja sosiaalisen vuorovaikutuksen harjaannuttaminen on keskeistä. Hiphopin monitasoiset yhteydet konkretisoituvat kollektiivisissa ...
9.5.2023 - Owusu Julian, Hoppu Petri
Hiphop-tanssi on sosiokulttuurinen tuotos, joka kiinnittyy vahvasti etnisiin ja paikallisiin konteksteihin. Tästä syystä hiphop-tanssin opettaminen tanssikouluissa ja hiphop-koreografian luominen näyttämölle ei ole aina mutkatonta. Sekä pedagogisuus että performatiivisuus ovat kuitenkin syvällä hiphop-tanssissa, ja hiphopilla on selkeä paikkansa tanssinopetuksessa....
5.5.2023 - Ollikainen Elisa, Tolonen Kai, Fabritius Soili
Vuodesta 2000 alkaen on Suomen uusiin tai peruskorjattaviin pysyvään asumiseen tai työskentelyyn tarkoitettuihin rakennuksiin pitänyt laatia rakennuskohtainen käyttö- ja huolto-ohje eli huoltokirja. Se kokoaa yhteen kiinteistön hoidon, huollon ja kunnossapidon kannalta tärkeät lähtötiedot, tavoitteet, tehtävät ja ohjeet. Tekniikan kehittyessä sähköiset huoltokirjat, ja...
3.5.2023 - Pakanen Lotta, Hurme Jarkko, Länsitie Janne
Digitaaliset osaamismerkit ovat yleistyvä tapa tunnistaa ja tunnustaa henkilöstön osaamista. Merkit sopivat tukemaan työyhteisöjen osaamisen kehittymistä ja tekevät osaamispolkuja näkyviksi. Oulun ammattikorkeakoulussa osaamismerkkejä käytetään esimerkiksi henkilöstön digipedagogisen osaamisen todentamiseen. O...
Artikkelissa kuvataan oppimisen muotoilun mallien ja työkalujen soveltamista uuden opintojakson suunnittelussa. Esillä ovat DDD-pedagoginen malli, oppimisen muotoiluun luotuja canva-mallipohjia sekä iteratiivisen suunnitteluprosessin tueksi kehitetty tuplatimanttimalli. Artikkelissa kuvataan oppimismuotoilun etenemistä ja annetaan vinkkejä oppimisen muotoilun apuvälineistä. Lis...
Opiskelumahdollisuudet monipuolistuvat ja luovat samalla tarpeen suunnitella oppimisprosesseja entistä opiskelijalähtöisemmin. Oppimisen muotoilu on ajattelutapa oppijalähtöisesti merkityksellisten oppimisprosessien suunnitteluun. Sen avulla opinnollista kokonaisuutta muovataan ja kehitetään prosessinomaisesti. Muotoilussa edetään yhteisöllisesti kohti laadukasta ja tavoitte...
18.4.2023 - Manninen Minna, Huhtala Saija, Wiens Varpu, Pölkki Tarja
Luonto vaikuttaa terveyteemme ja on olemassaolomme elinehto. Luonto elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä. Luonnon lisäksi ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevat monet muutkin asiat, mutta on vaikea löytää toista yhtä kokonaisvaltaisesti merkittävää tekijää. Luonto tarjoaa lapsille ja perheille mahdollisuuden rentoutua, oppia ja kehittää erilaisia taitoja, vahv...
14.4.2023 - Cubelo Floro, Karttunen Markus
The Bachelor of Health Care, Degree Programme in Nursing is an international degree programme offered at Oulu University of Applied Sciences (Oamk). The changing dynamics of the social and healthcare systems in the global society empower nurses of the contemporary world to become skilful, independent, and competitive. As Finnish healthcare is becoming multicultural, establishing a deg...
12.4.2023 - Törmälä Ulla-Maija, Tuiskunen Marika, Kamula Minna
Luota itseesi ja työllistymiseesi (LYSTI) -hankkeen tavoitteena oli kehittää uusi malli ja menetelmiä opintojen loppuvaiheessa oleviin monialaisiin ammatillisiin työharjoitteluihin. Tavoitteena oli malli, jossa opitaan työelämässä vaadittavia monialaisia tiimitaitoja, verkostoitumistaitoja, itsesäätelyä (itsensä johtamista) ja teknologiataitoja. ...
Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Satu Koho satu.koho@oamk.fi
ISSN 2737-0550
Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi
Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.
Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste
© 2023 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders Noren — Ylös ↑
Ohjeita kirjoittajalle