Olet Oulun ammattikorkeakoulun vanhoilla sivuilla. Siirry uusille sivuille tästä.

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /opt/www/docs_new/c5/concrete/dispatcher.php:21) in /opt/www/docs_new/c5/updates/concrete5.6.4.0/concrete/core/libraries/view.php on line 954
Opinnot kasvattivat motivoituneen opettajan

Opinnot kasvattivat motivoituneen opettajan

14.12.2016 :: Teksti: Marjo Sormunen  Kuva: Marjo Sormunen

Kun Raisa Aine istui ensimmäisenä päivänä opettajakorkeakoulun aloitusinfossa, hän hätkähti kuullessaan sanat ”tervetuloa tulevat opettajat”. Raisa ei ollut ajatellut, että hänestä oikeasti tulisi opettaja. Vuoden kestäneiden opintojen aikana Raisalle kuitenkin selkeni, että hän on oikealla tiellä. Hänestä kasvoi innostunut ja motivoitunut opettaja.

 Raisa1.jpg

Liiketalouden opettajana Oulun seudun ammattiopistolla työskentelevä Raisa Aine nauttii työstään. Hän ammentaa esimerkkejä opetukseensa automaailmasta, jossa hän ennen työskenteli.

– Hakiessani Oamkin Ammatilliseen opettajankoulutukseen, ajattelin, että onpahan vielä yksi kortti takataskuun laitettavaksi. Opettajana työskentelevä äitini oli jo vuosia hokenut, että minusta tulisi hyvä opettaja.

Raisa on aina opiskellut paljon. Hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. Lisäksi hän on tehnyt kaupan esimiehen erikoisammattitutkinnon. 13-vuotiaasta lähtien hän oli työskennellyt autojen parissa perheyrityksessä. 

– Minulla ei ollut mitään aiempaa opettajakokemusta. Työskentelin viime vuodet myynnin esimiehenä, kun koin, että on muutoksen aika ja päädyin taas opiskelemaan. Vuoden aikana tajusin, ettei tästä tullutkaan uutta korttia takataskuun vaan loppuelämän ammatti.

Opinnot iltaisin verkossa

Työn ja opintojen yhdistäminen sujui Raisan mielestä helposti. Hän aloitti opettajankoulutuksen kesäkuussa 2015 verkko-opintoryhmässä ja valmistui toukokuussa 2016.

– Meillä oli vain neljä lähiopetuspäivää. Muun ajan opiskelimme ja työskentelimme verkossa.

Raisan kanssa verkko-opintoryhmässä oli noin parikymmentä opiskelijaa. Ryhmä jaettiin pienryhmiin ja jokainen ryhmä opetti verkossa muille. Opetusaiheina olivat esimerkiksi aktivoivat opetusmenetelmät, kestävä kehitys tai opetuksen perusperiaatteet. Muut antoivat sisällöstä ja opetuksesta palautetta.

– Tykkäsin verkko-opetuksesta aivan älyttömästi. Ei ollut aina helppoa aktivoida ja pitää porukkaa hereillä maanantai-iltaisin. Siinä kyllä konkreettisesti huomasi, kuinka iso merkitys on innostavalla ja aktivoivalla opettajalla, naurahtaa Raisa.

Oman pienryhmänsä kanssa Raisa kokoontui verkossa yleensä edeltävänä perjantaina, jolloin he kävivät tehtävää läpi ja sopivat, kuka ottaa vetovastuun seuraavan viikon tehtävästä.

– Meistä hioutui tosi tiivis porukka, vaikka emme fyysisesti tavanneet kuin neljä päivää. Pidämme yhä yhteyttä.

Raisa2.jpg

Työelämästä eväitä opetukseen

Raisan nälkä opettajuuteen kasvoi opintojen aikana niin, että hän teki kaksi opetusharjoittelujaksoa samaan aikaan: toisen Oamkin liiketaloudessa ja toisen yrittäjyyskasvatusta tukevassa Terwa-akatemiassa.

– Aluksi jännitin, kun jouduin puhumaan ja olemaan esillä. Mutta nyt nautin siitä! Parasta on, kun voin ammentaa työelämästä konkreettisia esimerkkejä opetukseen. Automaailmasta eivät esimerkit lopu, vaan voin havainnollistaa esimerkiksi myyntiä, asiakaspalvelua ja budjetointia ilman oppikirjojakin.

Raisan mielestä palkitsevaa on myös, kun saa luokan hiljaisimmatkin oppilaat motivoitua ja aktivoitua.

– Minusta tuntuu opettajan työssäni kuin olisin tullut kotiin. Motivaationi on taivaissa! Haluan olla innostava ja vuorovaikutteinen opettaja. En usko pelkkään pänttäämiseen ja ulkoa opetteluun. Opetusmenetelmiä pitää pystyä vaihtamaan ja havainnoida opettamisessa opiskelijoiden vireystaso. Ammatilliset opettajaopinnot antoivat hyvät eväät uuteen työhöni, kiittelee Raisa.

 

Lue Raisan blogista kasvutarina opettajaksi:

http://opettaja-aine.blogspot.fi/

Tagit: