Opetussuunnitelmat

Opetussuunnitelma
Osaamisalueet
Arviointikehikko
Tietoa koulutuksesta

Opintojaksokuvaus


OJ00DR25 Palvelumuotoilu Sotessa (5 op)
Esitietovaatimukset Ei esitietovaatimuksia
Osaamistavoitteet Opiskelija:
1. selittää ihmislähtöisyyden käsitteen ja arvioi sen merkityksen sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisessä
2. selittää palvelumuotoilun periaatteet.
3. suunnittelee toteutettavan kehittämistyön palvelumuotoilun prosessin mukaisesti.
4. toteuttaa rajatun palvelumuotoilukokonaisuuden.
5. soveltaa palvelumuotoilun perustyökaluja kehitettävässä palvelussa.
6. arvioi palvelumuotoilun merkitystä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisessä.
Sisältö Ihmislähtöisyys palvelujen kehittämisessä, palvelumuotoilu, palvelumuotoilun periaatteet, palvelumuotoiluprosessi ja palvelumuotoilun työkalut.
Suositeltavat muut opinnot Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Suoritustavat Ei käytössä
Toteutustavat Verkko-opintojakso, johon sisältyy aloitusorientaatio ja ohjaustyöpajoja. Opiskelijoista muodostetaan monialaisia ryhmiä, jotka työskentelevät virtuaaliympäristöissä.
Oppimateriaalit Ei käytössä
Kurssikirjallisuus Ei käytössä
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit

hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn arviointikriteerit (numerointi vastaa osaamistavoitteita)

1.
- Opiskelija perehtyy ihmislähtöisyyden käsitteeseen,
- Opiskelija tarkastelee ja määrittelee käsitettä monipuolisesti ja arvioi sen merkitystä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisessä

- 2.
- Opiskelija perehtyy palvelumuotoilun keskeisiin periaatteisiin ja kuvaa ja selittää, mitä ne tarkoittavat
- Opiskelija antaa konkreettisia esimerkkejä palvelumuotoilun periaatteista
- Opiskelija pohtii, milloin palvelumuotoilu soveltuu kehittämisen lähestymistavaksi

3.
- Opiskelija tunnistaa tarkoituksenmukaisen kehittämishaasteen, jonka perusteella hän asettaa palvelumuotoiltavan ongelman.
- Hän suunnittelee palvelumuotoilun prosessin mukaisesti, miten ja millä menetelmillä ongelma ratkaistaan.
- Hän perustelee tekemänsä valinnat ja ratkaisut.


4.
- Opiskelija käyttää kehittämistyön toteutuksessa vähintään kolmea ensimmäistä palvelumuotoiluprosessin vaihetta: määrittely, tutkimus ja suunnittelu
- Opiskelija toteuttaa kehittämistyön palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti

5.
- Opiskelijan toteuttamaan palvelumuotoilun kehittämistyöhön sisältyy vähintään: asiakasymmärryksen syventäminen, uusien ratkaisujen ideointi ja uusien ratkaisujen arviointi & nopeaa testausta.
- Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisia työkaluja kehittämistyössä.

6.
- Opiskelija tarkastelee ja jäsentää palvelumuotoilun merkitystä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisessä
- Opiskelija tuo esille, miten palvelumuotoilu eroaa perinteisestä kehittämisestä, esim. prosessien kehittämisestä ja asiakastyytyväisyystutkimuksista
- Opiskelija reflektoi oppimaansa, sekä prosessia että lopputulosta
Arviointikehikot Ei käytössä
Lisätietoja opiskelijoille Ei lisätietoja
Vastuuhenkilöt Ei käytössä
Linkit Ei käytössä

Toteutukset


Näytä menneet toteutukset
  • 04.09.2023 - 14.04.2024 (OJ00DR25-3002 | KAS23SY, HYD23SYSOTE, AJE23SY, PLK23SYSOTE, KLA23SY, SJK23SY)
Tiedot haettu 11.5.2024 16:40:54