Opetussuunnitelmat
Opintojaksokuvaus
OJ00DR25 | Palvelumuotoilu Sotessa (5 op) |
Esitietovaatimukset | Ei esitietovaatimuksia |
Osaamistavoitteet | Opiskelija: 1. selittää ihmislähtöisyyden käsitteen ja arvioi sen merkityksen sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisessä 2. selittää palvelumuotoilun periaatteet. 3. suunnittelee toteutettavan kehittämistyön palvelumuotoilun prosessin mukaisesti. 4. toteuttaa rajatun palvelumuotoilukokonaisuuden. 5. soveltaa palvelumuotoilun perustyökaluja kehitettävässä palvelussa. 6. arvioi palvelumuotoilun merkitystä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisessä. |
Sisältö | Ihmislähtöisyys palvelujen kehittämisessä, palvelumuotoilu, palvelumuotoilun periaatteet, palvelumuotoiluprosessi ja palvelumuotoilun työkalut. |
Suositeltavat muut opinnot | Tarpeen mukaan opiskelija ja opintojen ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa. |
Suoritustavat | Ei käytössä |
Toteutustavat | Verkko-opintojakso, johon sisältyy aloitusorientaatio ja ohjaustyöpajoja. Opiskelijoista muodostetaan monialaisia ryhmiä, jotka työskentelevät virtuaaliympäristöissä. |
Oppimateriaalit | Ei käytössä |
Kurssikirjallisuus | Ei käytössä |
Arviointiasteikko | Hyväksytty/Hylätty |
Arviointikriteerit |
hyväksytty/hylätty Hyväksytyn arviointikriteerit (numerointi vastaa osaamistavoitteita) 1. - Opiskelija perehtyy ihmislähtöisyyden käsitteeseen, - Opiskelija tarkastelee ja määrittelee käsitettä monipuolisesti ja arvioi sen merkitystä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisessä - 2. - Opiskelija perehtyy palvelumuotoilun keskeisiin periaatteisiin ja kuvaa ja selittää, mitä ne tarkoittavat - Opiskelija antaa konkreettisia esimerkkejä palvelumuotoilun periaatteista - Opiskelija pohtii, milloin palvelumuotoilu soveltuu kehittämisen lähestymistavaksi 3. - Opiskelija tunnistaa tarkoituksenmukaisen kehittämishaasteen, jonka perusteella hän asettaa palvelumuotoiltavan ongelman. - Hän suunnittelee palvelumuotoilun prosessin mukaisesti, miten ja millä menetelmillä ongelma ratkaistaan. - Hän perustelee tekemänsä valinnat ja ratkaisut. 4. - Opiskelija käyttää kehittämistyön toteutuksessa vähintään kolmea ensimmäistä palvelumuotoiluprosessin vaihetta: määrittely, tutkimus ja suunnittelu - Opiskelija toteuttaa kehittämistyön palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti 5. - Opiskelijan toteuttamaan palvelumuotoilun kehittämistyöhön sisältyy vähintään: asiakasymmärryksen syventäminen, uusien ratkaisujen ideointi ja uusien ratkaisujen arviointi & nopeaa testausta. - Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisia työkaluja kehittämistyössä. 6. - Opiskelija tarkastelee ja jäsentää palvelumuotoilun merkitystä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisessä - Opiskelija tuo esille, miten palvelumuotoilu eroaa perinteisestä kehittämisestä, esim. prosessien kehittämisestä ja asiakastyytyväisyystutkimuksista - Opiskelija reflektoi oppimaansa, sekä prosessia että lopputulosta |
Arviointikehikot | Ei käytössä |
Lisätietoja opiskelijoille | Ei lisätietoja |
Vastuuhenkilöt | Ei käytössä |
Linkit | Ei käytössä |
Toteutukset
Näytä menneet toteutukset
- 04.09.2023 - 14.04.2024 (OJ00DR25-3002 | KAS23SY, HYD23SYSOTE, AJE23SY, PLK23SYSOTE, KLA23SY, SJK23SY)
Tiedot haettu 11.5.2024 16:40:54