Tiimien tulokset
Projektinhallintatiimi
Projektinhallintatiimimme on tehnyt paljon hyvää työtä ja voimme olla ylpeitä saavutuksistamme. Ensimmäisen vuoden aikana on tärkeää luoda vakaa pohja tuleville projekteille ja opinnäytetöille. Päätavoitteisiimme kuuluvat seuraavat:
Turvallisuus
Autosta täytyy tehdä turvallinen testialusta niin testiajoihin kuin autoa rakentaessa. Turvavarusteiden täytyy olla kunnossa. Vuosina 2013–2014 autoon varusteltiin muun muassa turvakaaret, FIA-hyväksytyt kuppipenkit, 6-pistevyöt, turvatankki, vahvistettu polttoainelinjasto ja OnBoard-sammutinjärjestelmä. Lisäksi olemme hankkineet kaksi kypärää ja Hans-niskatuet.
Yhteistyö
Projektissamme on mukana useita eri autoalan yrityksiä tukemassa taloudellisesti sekä tuomassa asiantuntemusta eri materiaalien ja tuotteiden osalta. Tällä hetkellä yhteistyökumppaneitamme ovat
- Audicenter Oulu
- Bayermann
- Bosch
- Diagno Finland
- Drag & Wave Composites
- Euroracing
- IKH
- Kailatec
- Liqui Moly by Atoy
- Mtec Formula Technology
- Oulun Palametalli
- Oulun seudun ammattiopisto
- OuluZone
- Painomiehet
- Recaro
- Tullin Pultti
- Vink
- Wurth.
Työmenetelmät ja materiaalit
Opiskelijoillemme on tullut tutuksi erilaisten työmenetelmien käyttö liittyen metalleihin, muoveihin ja komposiittimateriaaleihin. He ottavat itse selvää menetelmistä ja opettavat niitä muille kiinnostuneille ryhmäläisille. Uusina materiaaleina erityisesti hiilikuitu ja komposiittiyhdisteet ovat herättäneet kiinnostusta. Myös sähkötöihin liittyvät asennukset ja niiden suojaus autossa antaa hyvää kokemusta.
Projektin jatkuvuus
Ensimmäisen vuoden aikana olemme herätelleet tulevien autoinsinöörien tekemisen halua ja luoneet vision tuleville vuosikurssilaisille projektin mahdollisuuksista. Keräämme, tallennamme ja jaamme tietoa tuleville projektiryhmille. Projektin jatkuvuuden kannalta tämä on erittäin tärkeää.
Olemme lisänneet opiskelijoidemme kiinnostusta projektiin myös markkinoinnilla. Messut ja esittelytilaisuudet ovat opiskelijoille mukavia reissuja, joihin on aina löytynyt innokkaita osallistujia. Yhtenäinen vaatetus luo ryhmähenkeä ja tuo hommaan yhdessä tekemisen meininkiä.
Käytännöllisyys
Autoon tulee tiedonkeruujärjestelmä, jota voimme käyttää opinnäytetöissä ja projektitöiden testiajoissa. Haemme autolle koko ajan erilaisia käyttötarkoituksia, jotka hyödyttäisivät opiskelua. Tällä hetkellä työn alla ovat erilaiset rengastestit, polttoainetestit, iskunvaimennintestit sekä ilmanvastuksen ja pitovoiman eli downforcen tutkiminen.
Tulevaisuus
Aloitamme auton ympärillä uusia projekteja sekä ensimmäiset opinnäytetyöt. Vuodelle 2014–2015 suunnitelmissa on muun muassa
- auton alustageometrian ja jousituksen uusiminen
- ilmanpainetunkkien suunnittelu ja asennus
- sivutörmäyssuojat
- tiedonkeruujärjestelmän kehitystyötä.
Otamme mielellämme vastaan uusia ideoita auton rakenteluun. Lisäksi etsimme uusia yhteistyökumppaneita. Jos yritykselläsi on kiinnostusta lähteä tukemaan insinööriopiskelijoidemme yhteistä hanketta, ota yhteyttä!
Tiedonkeruutiimi
Tiimin tehtävänä oli
- johtosarjan valmistus
- kaikki muut autossa tehtävät sähköihin liittyvät työt, esimerkiksi keskikonsolin johdotukset ja päävirtakatkaisijan asennus
- kytkentäkaavion piirtäminen
- tarvittavien anturien valinta, asentaminen ja kytkentä
- tiedonkeruujärjestelmän suunnittelu.
Tiimissä oli seitsemän opiskelijaa, ja heidät jaettiin vielä kolmeen pienempään ryhmään. Auton alkuperäisen johtosarjan asentaminen tehtiin ryhmien välillä yhteistyönä. Ensimmäinen ryhmä vastasi tiedonkeruun johtosarjan suunnittelusta ja valmistamisesta, kytkentäkaavion piirtämisestä, johtosarjan asentamisesta ja joidenkin anturien hankkimisesta ja asentamisesta. Toinen ryhmä vastasi jarrupaineanturien sekä iskunvaimentimien potentiometrien hankinnoista, asentamisesta ja kytkemisestä tiedonkeruujärjestelmään. Kolmannen ryhmän tehtäviin kuuluu renkaiden pyörintänopeustiedon hankkiminen, ajonhallintajärjestelmän ohittaminen sekä venymäliuskan ja ohjauskulma-anturin hankinta ja asennus.
Turvakaaritiimi
Tiimin tehtävänä oli suunnitella autoon turvakaaret käyttäen hyväksi kansainvälisen autoliitto FIA:n määräyksiä ja ohjeistuksia. Turvakaarien suunnittelu piti sisällään tutustumista FIA:n turvakaarimääräyksiin ja niiden tulkintaan, tutustumista nykyaikaisiin suurlujuusteräksiin ja mahdollisiin vaihtoehtoisiin materiaaleihin, hitsaustekniikkaan sekä 3D-suunnitteluohjelmiston käyttöön rakenteen lujuustarkastelussa.
Hiilikuitutiimi
Tiimin työtehtäviin kuului auton sisätilojen purkaminen, osien listaaminen ja komposiittiosien valmistaminen. Tiimin jäsenet tutustuivat kuituosien valmistamiseen ja tekivät auton sisätiloihin osia hiilikuidusta. Osien valmistamisen lisäksi ryhmä rakensi hiilikuituosien valmistamiseen tarvittavat tilat. Tulevaisuuden tavoitteena on perehtyä komposiittiosien valmistamiseen ja toteuttamaan geometrisesti haastavampia muotoja.
Turvatankkitiimi
Tiimin tehtäviin kuului alkuperäisen polttoainejärjestelmän uusiminen rata- ja testauskäyttöön soveltuvaksi. Autoon asennettiin viimeisimmät turvamääräykset täyttävä turvatankki ja polttoainelinjastot korvattiin teräspunosletkulla. Komponenttihankinnoissa otettiin huomioon järjestelmän soveltuvuus vaihtoehtoisille polttoaineille.